Kolenboer bereikt nieuw dieptepunt met soloprogramma

22 April 2008

images1.jpg

Derk Pronterman
Thuis in Bikkerschot (weekend-editie)

Toen eind vorig jaar bekend werd dat de Kolibries er na vijf jaar eindelijk een punt achter hadden gezet, vierden sommige recensenten openlijk feest. De marteling was voorbij. Het afschuwelijkste cabaretgezelschap aller tijden was eindelijk dood. Voor altijd kapot en weg, weg weg! Karel Bloskaak van de Berenschotse Courant ging nog het verst door in een beschouwing de carrière van de Kolibries vergelijken met een ‘kankergezwel’, dat ‘geen dag te vroeg was weggesneden.’
Maar net als in het vervolg op een slechte horrorfilm, blijkt dat de rampspoed nu pas is begonnen.
Remco Kolenboer is solo gegaan. Ja, u leest het goed. Remco Kolenboer, de onsmakelijk corpulente en zonder twijfel minst talentvolle van de Kolibries (behalve als je onnodig zweten als een talent ziet) treedt dit seizoen op in het land met zijn soloprogramma ‘ Eindelijk Vrij’.
De titel lijkt te suggereren dat Kolenboer zich artistiek geremd voelde door zijn collega’s. Dit klinkt op zich als een lachwekkend statement, maar is na het bekijken van Kolenboers programma eerder waanzinnig te noemen.
In de flyer wordt de show aangekondigd als een kruising tussen stand-up, hiphop en cabaret. In praktijk zaten de vijftien toeschouwers in de kleine zaal van de Bikkerschotse Ballenbak te kijken naar een onbedoelde parodie op menselijke waardigheid.
Kolenboer treedt op met een microfoon en sloeg er tot driemaal toe in met zijn onhandige lichaam verward te raken in het microfoonsnoer. Eenmaal stond hij, met de rug naar de zaal en hevig vloekend, een volle minuut te stuntelen met het snoer. De overige twee maal viel hij op de grond als een logge, stinkende zak aardappelen. Bezoekers van Kolibrieshows uit het verleden zullen begrijpen dat deze twee onbedoelde valpartijen het komische hoogtepunt van de avond waren.
Schreeuwen door een microfoon is volgens Kolenboer waarschijnlijk stand-up, cabaret heb ik niet gezien, en het hiphop gedeelte bestond er uit dat onze vriend na een half uur aan de zaal vroeg of er ook ‘lekkere bitches in the house waren.’
Toen een bijdehand meisje op de eerste rij riep dat Kolenboer zelf de ‘ de lekkerste tieten ’ had, kreeg de komiek een kreeftrode kop en had hij niets scherpers terug dan ‘ houd je mond, hoer.’
Wanneer zweten en schelden olympische sporten waren, dan was de heer Kolenboer van tweemaal goud verzekerd.
Kolenboer sloot na 39 minuten af met de woorden; ‘ Nou mensen, voor een try-out ging het best wel lekker, of niet..?’
Daarop riep een oude man vanuit de zaal wat de rest van het publiek op dat moment alleen maar dacht: ‘ Ik hoop dat jij snel onder een auto komt!’

Comments are closed.